Språk

4. Vem får plats?

 

Beräknad arbetstid för genomgång av materialet
Beräknad tid för reflektionsfrågor

13:07
20:00

Fördela ordet jämställt

I den här videon presenteras olika metoder för att agera och interagera i daghemsverksamheten.

 

Reflektionsfrågor:

  • Har ni arbetat med att fördela ord och uppmärksamhet jämnt i verksamheten och hur har metoderna fungerat?
  • Skulle stopphanden kunna vara en användbar metod för er? Varför? Varför inte?

 

Filmens längd i minuter 01:57

Att ta och ge plats

Talutrymmeskartläggning ger en bild av hur barn tar och ges plats i barngruppen och om det finns några skillnader vad gäller kön.

 

Vem talar vid samlingen? (PDF).

 

Beräknad lästid i minuter 04:00

Mer utrymme i bokhyllan

I det första kapitlet berättade barnträdgårdsläraren Larrie Griffis om hur ett undersökande av daghemmets bokhylla gav honom en rejäl ögonöppnare kring ojämställdhet.

I den här videon presenteras fler tips på hur man kan undersöka bokhyllan och hur man kan förändra dess innehåll då man köper eller lånar böcker till verksamheten. Videon ger också tips på hur man kan vidga undersökandet till att gälla även texter och bilder på daghemmets väggar.

 

Filmens längd i minuter 05:10

    Undersök materialet på daghemmet

    I daghemsmiljön finns förutom bilderböcker bilder på väggarna, lekstationer (kuddrum, hemhörna) och leksakshelheter (exempelvis brandstation eller bondgård) som man kan granska på ett liknande sätt. Lekstationerna kan granskas på så sätt att man iakttar vilken typ av roller som oftast utkristalliseras där och vem det är som får eller tar sig vissa roller, medan man med hjälp av leksakshelheterna kan granska delvis hur det är förväntat att barnen ska leka och hur de använder materialet. Det här schemat som producerats av jamstallt.se kan fungera som en inspiration till vilka typer av frågor man kan ställa kring granskningen av materialet.

     

    Kuva pienestä kasvista, jonka kolme lehteä osoittavat lisämaateriaalia, johon pääsee klikkaamalla tästä

    Materialanalys (PDF).
    www.jamstallt.se
     

    Beräknad lästid i minuter 02:00

     

    Som stöd för ditt lärande

    Grattis! Du har nu avslutat kapitel 4. Ge dig själv en stor kram eller fråga om någon annan vill ge dig den för att du gör det här viktiga arbetet för att utvecklas själv och för att på samma gång uppfylla kraven både i lagstiftning och i läroplaner. Då du pausar den här gången inför nästa kapitel kan du fundera på att ta och ge plats i din omgivning både med vuxna och med barn.

    Fortsätt till kapitel 5 via den här länken (Kapitel 5: Inledning).


     

    Svenska
    Chapter: 
    upp
    334 users have voted.
    Upp ↑