Språk

4. Vem får plats?

Beräknad arbetstid för att gå igenom materialet på den här fliken

12:32

Inledning

Kapitel 4, Vem tar plats, lyfter upp frågan om vilka bilder, berättelser eller föreställningar som förmedlas om barn, flickor och pojkar, män och kvinnor, och vilka möjligheter det finns att också ställa sig utanför eventuella könsuppdelningar i daghemmets verksamhet. För att få svar på dessa frågor kräver det att vi tittar närmare på verksamheten; först då kan vi svara på frågan om vem som får plats i vår verksamhet.

Forskaren och projektledaren Leena Teräs förklarar närmare vad det betyder att ta på sig könsglasögonen i jämställdhetsarbetet.

 

Filmens längd i minuter 00:32

Tillämpningsuppgift

Barnkonventionen kan fungera som ett jämställdhetsfrämjande verktyg, exempelvis som en utgångspunkt för diskussion både i personalgruppen och tillsammans med barnen.

 

 

Beräknad lästid i minuter 12:00

 

Chapter: 
upp
201 users have voted.
Upp ↑