Språk

5. Vem får plats?

Beräknad arbetstid för att gå igenom materialet på den här fliken

05:07

Inledning

Kapitel 5, Vem får plats?, handlar om att kritiskt granska innehållet i läromedel, undervisningens innehåll och om kopplingarna till elevernas yrkesval. Jämställdhetsfrämjande läromedel och undervisning inkluderar elever oberoende av kön och skapar utrymme för elever att få en mer nyanserad bild av världen. Det ökar även möjligheterna att växa och utvecklas i många olika riktningar.       

Projektledare Heli Alaräisänen berättar om hur ett i undervisningen integrerat jämställdhetsmaterial kan fungera som verktyg för att stärka elevernas självkänsla i det kommande yrkesvalet.

 

Filmens längd i minuter 01:07

Tillämpningsuppgift

För att kunna analysera sin undervisning kräver det att man identifierar vilka delar som kan analyseras ur ett könsperspektiv.

 

Analys av undervisningsmaterial ur ett könsperspektiv (PDF).

 

Beräknad lästid i minuter 04:00

 

Chapter: 
upp
183 users have voted.
Upp ↑